Escape Room – produksjon

Camelot har siden 2019 laget både digitale og fysiske, pedagogiske escape-spill skreddersydd til kundens behov.  Escape-spill er en samlebetegnelse på escape room, escape box, eller et digitalt spill som bruker metoden.   Escape room-metoden i undervisning, trening og opplæring handler om å jobbe sammen i grupper på måter som støttes av konstruktivistiske læringsteorier og fenomenbasert læring.  Disse handler om at en lærer i samspill med andre lærende og vektlegger aktivitet.

Hver gruppe har fra tre til fem deltakere i en spilleomgang som kan vare fra 20-90 minutter.  Vanligvis er spillene beregnet til å vare rundt en time, og de har varierte oppgaver med tekster, bilder og praktiske utfordringer som deltakerne må samarbeide om å løse.  For hver løst oppgave får gruppa en kode, eller et tall, som åpner en hengelås.  Målet er å åpne alle låsene innen en gitt tidsfrist.

Escape-spill egner seg utmerket til formidling av alle typer kunnskap siden det motiverer spillerne til aktiv deltakelse.  Det første escape room Camelot solgte brukes til opplæring, samtale og refleksjon for lærere, skoleledere og politikere om Opplæringslovens § 9A.  Siden har selskapet arbeidet med pedagogiske escape rooms som har hatt temaer som: Pågående livstruende vold (PLIVO), De hvite busser (2.verdenskrig), barnehageloven, lyd og musikk, bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap, hekseprosessene, moderne kunst, naziokkupasjonen av Norge, hummerfiske og helse, miljø og sikkerhet (HMS).

I arbeidet med et skreddersydd escape-spill er du med på prosessen fra start og får et kvalitetssikret, pedagogisk escape-spill etter dine ønskede spesifikasjoner.  Dette kan brukes i et fast, fysisk escape room, i et pop-up escape room, eller du kan gå for en escape box, som er den mest funksjonelle løsningen for klasserom og kurs.  Et fjerde alternativ er en sekk eller bag som deltakerne kan ta med seg på tur når de spiller.  Mange muligheter!

Siden 2021 har Camelot produsert flere digitale escape rooms til kunder i samarbeid med et datafirma.  Et av våre leverte digitale escape-spill handler om å skape bedre klassemiljø og er tilgjengelig for alle elever (40.000) i videregående skole i Viken.

Ta kontakt med Eric Fossengen Torsøe for å avtale en demonstrasjon, mob.+47 40762923